Дві обставини спонукали до написання «Гайдамаків». Насамперед
– подорож до Мотронинського монастиря. Але чому малий Тарас разом з сестрою
Катериною йшов саме до Мотронинського монастиря, адже це так далеко – майже 80
верств від рідної Кирилівки? Набагато ближче, всього за 25 верст розташований
Лебединський монастир. Знову вчитуємося у «Гайдамаки»:
«Батько діда просить,
щоб той розказав
Про Коліївщину,
як колись бувало…»
Всі біографи Тараса Шевченка сходяться на тому, що розповіді діда про
Коліївщину – чи не основне джерело для написання поеми «Гайдамаки».
Адже дід Шевченка, Іван Андрійович, був одним з тих селян, хто за покликом Максима Залізняка прийшов до урочища Холодний Яр поблизу Мотронинського монастиря, щоб взяти до рук кіл і виступити проти польської шляхти.
Адже дід Шевченка, Іван Андрійович, був одним з тих селян, хто за покликом Максима Залізняка прийшов до урочища Холодний Яр поблизу Мотронинського монастиря, щоб взяти до рук кіл і виступити проти польської шляхти.
До речі, прізвище діда Тараса Івана Андрійовича Шевченка, так само як і
його сина Григорія, у друкованих джерелах подається подвоєне – Іван Андрійович
Шевченко (Грушевський). Найвизначніший біограф Тараса Шевченка П. Зайцев і
малого Тараса називає Грушевським.
Дехто з біографів при цьому додає: Грушевські - вуличне прізвисько
Шевченків. Чому Грушевський? Згадаймо, як виникали прізвища в українців. В
основу їх творіння покладалися здебільшого ознаки зовнішні або побутові –
ремісничі. Наприклад, Кривий, Рябий, Швець. А сина Кривого називали Кривенком,
Швеця – Шевченком.
А Грушевський звідки? Ще раз згадаймо, як народжувалися вуличні прізвиська.
Практично так само, як і прізвища. Особливо міцно і чітко вони «приставали» до
переселенців. Тут перевага надавалася топоніміці. Переїхав, скажімо, чоловік з
Бобринця у Компаніївку, на новому місці обов'язково казали на нього Іван
Бобринецький. Якщо вибудувати такий логічний ланцюжок, то Грушевський, певно, перебрався
в Кирилівку з Грушівки. За п'ять верст від Мотронинського монастиря лежало село
Грушівка. Село як село – сотні подібних розкидано у Придніпров'ї. Та, якщо
глянути на карту – воно розташоване в епіцентрі повстання коліїв. Грушківців у
загоні Залізняка було немало, серед них, певно, й Іван Швець. Повернутися в
Грушки після поразки повстання Іван не міг - шляхта жорстоко розправлялася з
коліями.
Залишалося шукати десь притулку. Так Іван Швець опинився у Кирилівці. Жителі
села Кирилівки не брали участі в повстанні, тому гнів шляхти на нього не
розповсюджувався. Отже, Катерина з Тарасом, можливо, ходили не стільки у
монастир, скільки на Батьківщину діда Івана.
Під враженням розповідей діда про гайдамаків хлопець намагався відвідати ті
оспівані у народі місця. Адже хлопцеві було вже 13 чи 14 років, і у нього
пробуджувався талант художника і поета. З нічого подібний дар не виникає. Поряд
з Грушівкою розташовані давні українські села: Осота, Бірки, Івангород
(Олександрійський район). Зовсім неподалік – Мотронівка (Знам'янський район). А
неподалік тече річка, яку поет згадує в «Гайдамаках»:
Богун не встане
загатить
Шляхетським трупом».
Щоб давати хоча б коротку характеристику, скажімо річці, треба її знати:
«І досі сниться: під
горою
Між вербами та над
водою
Біленька хаточка.
Сидить
Неначе й досі сивий
дід
Коло хатиночки і
бавить
Хорошеє та кучеряве
Своє малесеньке внуча».
Комментариев нет:
Отправить комментарий